به وبسایت برنج هاشمی خوش اومدی💚🍀

با وجود وعده‌های مکرر وزیر جهاد کشاورزی برای مدیریت بازار برنج و کاهش قیمت‌ها، واقعیت این است که بازار برنج همچنان با گرانی و نوسانات صعودی قیمت برنج دست و پنجه نرم می‌کند و مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که برنج ایرانی به کیلویی ۳۳۰ هزار تومان رسیده است که در نتیجه آن، سفره‌های مردم هر روز کوچک‌تر می‌شود.

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، بر اساس مشاهدات میدانی و استعلام از سایت‌های فروش آنلاین، قیمت برنج ایرانی همچنان در سطوح بالایی قرار دارد و بسته به نوع و کیفیت آن، قیمت‌های متفاوتی دارد. به عنوان مثال، در بین برندهای محبوب، برنج طارم ممتاز کیلویی ۲۳۴ هزار تومان، برنج هاشمی معمولی ۲۷۳ هزار تومان و هاشمی ممتاز به کیلویی ۳۳۰ هزار تومان رسیده است.

رونمایی از قیمت‌های جدید برنج در بازار

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که طارم هاشمی که یکی از محصولات پرفروش بازار محسوب می‌شود، در محدوده ۲۶۵ هزار تومان تا ۳۱۰ هزار تومان در هر کیلو قرار دارد. به عنوان مثال، قیمت طارم هاشمی ممتاز کیلویی ۲۶۵۰۰۰ تومان، طارم دم سیاه ممتاز کیلویی ۳۱۰ تومان و طارم محلی ممتاز از کیلویی ۲۶۰۰۰۰ تومان به بالا به فروش می‌رسد. همچنین برنج فجر گلچین گرگان با قیمت کیلویی ۱۸۵۰۰۰ تومان و برنج ایرانی عنبر بو سوپر ممتاز با قیمت ۱۹۲۰۰۰ تومان و در بخش برنج نیم دانه، نیم دانه طارم ممتاز کیلویی ۱۱۰۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

افزایش قیمت برنج در حالی رخ داده است که نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی، قول تنظیم این بازار و کاهش قیمت‌ها را داده بود و تأکید کرده بود که باید فهرست کالاهای تحویلی به دقت رصد شود تا ببینیم در کجا و با چه قیمتی فروخته می‌شود.

از قیمت‌گذاری خودسرانه تا احتکار دلالان

در این میان، قیمت‌گذاری خودسرانه توسط برخی از خرده‌فروشان، در حالی که زنجیره تأمین، سقف قیمت مشخصی ندارد، به روند صعودی قیمت برنج دامن زده است. همچنین، دپوی برنج توسط دلالان عملاً نتیجه‌ای جز کمبود مصنوعی و افزایش قیمت برنج نداشته است؛ به طوری که این افراد با عدم عرضه به موقع برنج به بازار برای به جیب زدن سود بیشتر، به افزایش قیمت دامن زده‌اند.

اگرچه هدف اصلی دولت از ممنوعیت واردات برنج، حمایت از تولیدکنندگان داخلی بود، زیرا تقاضای داخلی صرفاً با تکیه بر تولید داخلی قابل تأمین نیست و بقیه تقاضا باید از طریق واردات تأمین شود، اما ترس از کمبود و تمایل به ذخیره برنج از سوی تأمین‌کنندگان، خود به خود سیگنال افزایش قیمت را به بازار ارسال می‌کند.

از آنجایی که بازار برنج ایرانی و خارجی از یکدیگر جدا هستند و هر کدام سلیقه مصرف‌کننده خاص خود را دارند، قیمت برنج خارجی (که معمولاً ارزان‌تر است) معمولاً به عنوان یک عامل تعدیل‌کننده برای قیمت برنج داخلی عمل می‌کند. به عنوان مثال، وقتی برنج خارجی در دسترس نیست یا گران می‌شود، تقاضا برای برنج داخلی افزایش می‌یابد که باعث افزایش قیمت آن می‌شود.